Relacja z Jarosławia

Tablice ołtarzowe przygotowane przez Fundację

Dzięki Inicjatywie „Coetus Fidelium”  podczas tegorocznego, jubileuszowego XX Festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu po raz pierwszy w historii festiwalu biorący w nim udział mogli uczestniczyć we Mszach w rycie dominikańskim, i to codziennie. Msze celebrował w tzw. Czarnej Kaplicy, w opactwie sióstr benedyktynek, współinicjator jarosławskiego festiwalu, o. Wojciech Gołaski OP (obecnie pracujący w Estonii).

Spowiedź powszechna kapłana
Spowiedź powszechna kapłana

Mimo iż dzień na festiwalu kończy się bardzo późno (zabawy w Klubie festiwalowym trwają do 2.00-3.00 nad ranem), a godzina Mszy została wyznaczona na 7.00 rano, cieszyły się one dużym zainteresowaniem i zaskakującą frekwencją.

Podczas Mszy czytanych słynny kantor i śpiewak Adam Strug prowadził śpiew pięknych, starych, tradycyjnych polskich pieśni religijnych ze „Śpiewnika pelplińskiego”. Natomiast 24 sierpnia, w święto św. apostoła Bartłomieja, celebrowana była Msza śpiewana (Missa cantata) z niższą asystą oraz chorałem dominikańskim (śpiew prowadzili: kantor festiwalu, Robert Pożarski, oraz jego założyciel, Marcin Bornus-Szczyciński). Epistołę zaśpiewał brat Wojciech Sznyk OP, kleryk z Krakowa.

Czarna Kaplica jest miejscem wyjątkowym. Pod koniec wojny wycofujący się z Jarosławia Niemcy zamierzali wysadzić opactwo, podpalając zgromadzony w kaplicy karbid i paliwo. Na szczęście z braku tlenu wybuch nie nastąpił; pożar osiągnął jednak tak wysoką temperaturę, iż cegły w sklepieniu kaplicy zaczęły się topić. Opactwo odremontowano, ale w kaplicy pozostawiono nienaruszone sklepienie, aby przypominało o tym wydarzeniu. Nad ołtarzem w Czarnej Kaplicy wisi obraz Czarnej Madonny.

Tablice ołtarzowe przygotowane przez Fundację
Tablice ołtarzowe przygotowane przez Fundację

Specjalnością Festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni”, wyróżniającą go spośród innych festiwali muzyki dawnej i tradycyjnej, jest celebrowanie codziennej liturgii godzin: jutrzni i nieszporów. Są one śpiewane, chorałowe, w rycie dominikańskim. Wybór tego rytu był naturalny, skoro dominikanie byli współinicjatorami festiwalu, a jego założycielem – Marcin Bornus Szczyciński, jeden z najlepszych specjalistów z zakresu chorału dominikańskiego w Polsce.

Świeccy muzycy, śpiewacy chorałowi, miłośnicy tradycji związani z festiwalem, którym udało się wskrzesić oficjum w rycie dominikańskim po zrezygnowaniu z niego przez sam Zakon, od lat gorąco pragnęli doczekać się także Mszy w tym rycie. Teraz, dzięki nawiązaniu przez związaną z festiwalem Scholę Gregorianę Silesiensis współpracy z Fundacją św. Grzegorza Wielkiego, stało się to wreszcie możliwe.

Credo
Credo

Do zadań naszej Fundacji należało przygotowanie asysty liturgicznej, w szczególności do Mszy śpiewanej. Oprócz tego nasi dobroczyńcy ufundowali piękne tablice ołtarzowe przeznaczone do rytu dominikańskiego. Tablice te zostały ofiarowane celebransowi jarosławskich Mszy – o. Wojciechowi Gołaskiemu.

Mamy nadzieję, że Msze w rycie dominikańskim będą celebrowane na Festiwalu także w przyszłości; usłyszeliśmy od wielu osób, że tego pragną.

 

Gorąco dziękujemy Panu Michałowi Machowii organizatorom Festiwalu za udostępnienie zdjęć z liturgii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *